tankar

jag sitter här i soffan, kom hem från jobbet för knappt en timme sen.
jag kan inte sluta tänka på en massa saker. tankarna bara far omkring i huvudet.

jag är tillbaka på studentdagen. dagen man gått & väntat på i alla år, att blir fri från skolan.
jag minns att vår klassföreståndare helena hade ett jättefint tal, hon började gråta & likaså vi alla 30 tjejer vi var i klassen. det blev ett jävla liv & alla undrade om sminket var kvar.

dagen gick så snabbt & den var över på en sekund kändes det som.
nu har jag varit "fri" från skolan i ett år & åtta månader.
jag kommer ha bott tillsammans med daniel i ett år i juni, två år efter studentdagen.

tanken av att flytta hem igen ger mig ångest. inte att jag inte vill bo med min familj. jag älskar dom.
men jag vet att det inte kommer funka.
det kommer bli jobbigt för oss alla att jag flyttar hem igen.
alla mina saker jag köpt. vart ska jag göra av allt i det lilla rummet jag ska bo i ? knappt att min säng får plats där.

jag känner att jag måste hitta en lägenhet, med eller utan daniel. för jag tror inte jag klarar av att flytta hem igen.
men å andra sidan hur ska jag klara av att bo själv? jag vågar inte ens sova ensam här i lägenheten.
jag vet inte hur jag ska göra & allt känns bara tungt, som om jag har två stora stenar på vardera axel.

jag känner också att jag måste börja bestämma mig vad det är jag vill göra.
jag känner mig stressad, jag blir 21 i år.
nu sitter ni säkert & skrattar & tänker: "haha lilla gumman du hinner komma på det. du är bara 20"
men jag vill inte kasta bort allt för många år på hemköp i kassan.
jag vill veta vad jag ska  hålla på med.

jag har varit inne på nagelteknolog, polis, barnmorska, frisör, flygvärdinna & flera saker.
men jag har alltid något negavtivt att komma på med varje yrke.

nagelteknolog, vore kul, kanske till en början, men i längden, kan man försörja sig på det & ha en bra lön om man inte har en egen salong? känns mer som en hobby.

polis, vore ett häftigt jobb, men jag vet inte om jag skulle klara av att se allt.
tror även att jag skulle bli för personligt involverad.

barnmorska, vore det mest underbara & finaste jobbet. få jobba med gravida kvinnor & vara med under förlossningar när barnen föds, den känslan verkar mäktig.
men jag klarar inte av sjukhus & nålar. så bye bye barnmorska

frisör, något jag var inne på mest förr, men min rygg skulle ta stryk & jag skulle aldrig ta ett sånt stort lån på en utbildning,

så vad ska jag göra? jag vill veta vad det är jag ska göra!
flygvärdinna är det mest aktuella nu. jag känner att det skulle vara kul & häftigt.
när jag säger det till folk rynkar dom nästan på näsan. som om det vore ett skitjobb.
det kanske det är. men jag älskar att flyga. & tycker det vore kul. kanske inte föralltid, men under några år.

då känner jag istället, om det bara är under några år, så kastar jag bort flera års tid på ingenting.
då hade jag kunnat börja plugga på en gång.
visst jag får erfarenhet utav det.

nej jag ska sluta sitta & tänka jag får panik & känner mer press.
jag vill bara veta hur allt kommer bli.
jag hatar att inte veta något.
jag är vuxen nu, känns som om jag inte är redo för det ännu..

nu ska jag sluta skriva, känner att jag blir ledsen & tårarna börjar trycka.
jag måste bara få ut alla tankar jag har, trots att det jag skrivit är en liten bråkdel.


nu tror jag att jag ska ta bort mitt smink & lägga mig.

Kommentarer
Postat av: Kerstin Pettersson

Hej Louise!Jag förstår att du tänker och funderar.Jag är 43år i år och är vilsen i vad jag ska arbeta med.Stortrivs på min praktik på färgbutiken men det finns ingen tjänst ledig.Nu ska jag få en arbetscoach och det känns bra.Jag hoppade av gymnasiet när jag var ung och började i matbutik och sen blev jag liksom kvar.Bra att tjäna pengar tyckte jag och tog aldrig tag i det då,när jag skulle ha gjort det.Du är stark som vill göra en förändring så att du inte blir kvar på Hemköp när du inte vill det.Ta hjälp av en coach som du kan bolla med så ska du se att du vaknar en morgon och vet vad du vill göra.Förstår att det känns tungt att flytta hem men det kanske bara blir för en tid.Vill du studera så är det kanske bra att bo hemma.Det kommer att ordna sig Louise för du är en toppen tjej som alltid är så glad och gullig.Kram till dig från Emmas mamma Kerstin

2010-02-05 @ 19:51:05
Postat av: emma

va gullig mamsen är då :)

2010-02-07 @ 19:13:25
URL: http://emmalona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0